Bodrum’un bu halinden sadece mimarlar sorumlu değil
Prof. Dr. Celal Abdi Güzer’in, Dibeklihan Kültür ve Sanat Köyünde gerçekleştirdiği “Yeni Kültür Ortamında Mimarlık” konulu söyleşide sosyal medyanın, gelişen internet ortamının sanat ve mimarlık ile ilgili değer ve öncelikleri dönüştürme, değiştirme gücü konuşuldu.
Mimarlar Odası Bodrum Temsilciliği tarafından Dibeklihan Kültür ve Sanat Köyü Orhan Kemal Meydanında gerçekleşen etkinliğe çok sayıda mimar katıldı.
Yeni kültür ortamında mimarlık ve sanatını tartışmak için bir araya geldiklerini kaydeden Prof. Dr. Celal Abdi Güzer, sosyal medyanın, gelişen internet ortamının sanat ve mimarlık ile ilgili değer ve öncelikleri dönüştürme, değiştirme gücünü üzerine konuştuklarını dile getirdi. Prof. Dr. Celal Abdi Güzer, gazeteci Çiçek Yaman Bozoğlu’nun sorularını yanıtladı.
Bir mimar hem özgün hem de özgür olabilir mi?
Bu sizin bir mimarın özgür olup olmadığını nasıl tanımladığınıza bağlı. Bizi kısıtlayan topoğrafya, yasalar, yönetmelikler, bütçeler, işveren talepleri ve diğer mühendislik bilimleri gibi bizi kısıtlayan bir sürü etken var. Tasarım ve proje süreci uzlaşma sürecidir, Özgürlük sürecinden çok.
Bodrum özgünlüğünden ödün verdi mi?
Bu dünden bugüne meydana gelen bir süreç değil. Biz farkında olmadan Bodrum’u küçük bir köy, kasabadan Metropol haline getirdik ama bunu yaparken sanki o eski haliyle duruyor ya da duracakmış gibi düşündüğümüz için o küçük evleri, yapıları tekrar ederek yaptık. Dolayısıyla bütüne yayılan garip bir dönüşüm var. Bu büyüklük aslında köy kasaba değil. Altyapısı da bir Metropol değil. Bu arada kalmışlık her şeye sirayet ediyor. Bununla beraber şu anda içinde bulunduğumuz Dibeklihan gibi özel yerlerde var Bodrum’u temsil eden ve keyfini yaşayabileceğimiz mekanlarda var.
Bu saatten sonra Bodrum’u korumak mümkün mü?
Benim meslektaşlarımın çoğu aslında duyarlı. Meslektaşlarımın alacağı tavırdan ziyade onlara altyapı sağlayan, plancı, belediye, yatırımcı, işveren bütün bunların oluşturacağı bir anlayış bütünlüğü korur. Bu olmadan tek başına karar verici ya da yönlendirici değildir mimar. Yapım sürecinden, kentleşme sürecine dönüşümden bahsediyorsak bu bütüncül etkiler içeren karmaşık bir süreç ve paydaşları çok o paylaştığın her birinin bunda mutabık olması lazım ki burada bir takım şeyler farklılaşabilsin.
Gecenin sonunda Mimarlar Bodrum temsilciliği başkanı Yaşar Filiz Prof. Dr. Celal Abdi Güzer’e, Bodtum Ticaret Odası Başkan Yardımcısı İbrahim Akkaya da Dibeklihan Kültür ve Sanat Köyünün kurucusu Gülay Tezer’e Bodrum Sağlık Vakfı öğrencilerinin hazırladığı el emeği seramik plaketlerden takdim etti.
Celal Abdi Güzer kimdir?
1960 yılında Ankara’da doğan, mimarlık eğitimini 1982 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nde tamamlayan, CAG Mimarlık Atölyesi’nin kurucusu mimar, akademisyen.
Bir süre İngiliz Hükümeti bursu ile Newcastle Upon Tyne Üniversitesi’nde “Mimarlıkta Eleştiri” üzerine çalışmalar yapan Güzer, aynı konuda ODTÜ’den doktora derecesini aldı.
ODTÜ Mimarlık Bölüm Başkan Yardımcılığı, Bina Bilgisi Ana Bilim Dalı Başkanlığı, Dekan Yardımcılığı, Mimarlar Derneği 1927 Genel Sekreterliği ve Mimarlar Derneği 1927 Başkanlığı görevlerinde bulunmuştur.